LA MATÈRIA I LA MESURA

     

    1. La matèria 




    Activitat 1 Com hem vist al vídeo la química ens envolta, però.... què és en realitat el què ens envolta? És el que s'anomena matèria. Per tant el primer que haureu de fer és saber que és matèria i què no ho és. També heu de saber diferenciar les propietats generals de la matèria i les propietats específiques. Per això consulta els següents enllaços i realitza els exercicis.
    Què és la matèria?
    Propietats de la matèria

    Exercici 1 (Matèria o no?) 

    Exercici 2 (Propietats de la matèria)

     

    2. Mesura


    MAGNITUDS I UNITATS

    Ara estudiarem què és la mesura i el perquè de la necessitat de mesurar. Consulta aquestes enllaços per realitzar l'activitat que tens  a continuació.  
    Enllaç 1
    Enllaç 2
    Enllaç 3
    Enllaç 4
    Enllaç 5
    Enllaç 6

    Activitat 2

                       a) Què es una magnitud?
                       b) En què es diferencia una magnitud fonamental d'una derivada?
                       c) Què és el sistema internacional d'unitats (S.I.)?
                       d) A partir de la lectura del següent text  explica el per  què de la necessitat de les unitats del S.I?.
                       e) Escriu en un quadre les 7 magnituds fonamentals i les seves unitats en el S.I. 


    NOTACIÓ CIENTÍFICA

    Activitat 3 Estudia la següent presentació sobre la notació científica. Pràctica amb les activitats que et proposa el taller. 


    MÚLTIPLES I SUBMÚLTIPLES

    Activitat 4   Per expressar quantitats més petites i més grans que la unitat de mesura es fan servir múltiples i submúltiples. Indica quins són, com s'expressen i la seva equivalència.

    Activitat 5   Utilitza la següent escala amb múltiples i submúltiples i indica un exemple de cadascú d'ells des del pm fins a Tm.

    http://www.apod.cat/lescala-de-lunivers


    FACTORS DE CONVERSIÓ


    Per poder expressar mesures fent servir múltiples i submúltiples és necessari fer servir factors de conversió per poder realitzar un canvi d'unitats.

    Activitat 6 Després de consultar el següent enllaç, resol els següents exercicis.

     

    Exercici 1


     

    Exercici 2


     

    Exercici 3


     

    Exercici 4


     

    3. Instruments de mesura 


    Estudiarem ara els instruments de mesura.

    Activitat 7  Els instruments de mesura els tenim molt a prop. Penseu en 3 instruments de mesura que tingueu a  casa i feu una fotografia. Indica per a quina magnitud es fan servir i en la unitat en que es mesura. Fixeu-vos en quina és la màxima quantitat que es pot mesurar i la mínima quantitat que es pot mesurar o apreciar (penseu que es pot fer per diferència). Adjunteu també una fotografia on es vegin aquestes dues quantitats. 


    Activitat 8  Consulteu les següentes pàgines:(Concepte d'instrument de mesura Instruments de mesura) i resoleu les següents activitats. 
    1. Què és un instrument de mesura?  
    2. Anomena i defineix les característiques més importants d'un instrument de mesura i defineix-les. 
    3. Què significa que el material de mesura és volumètric? Com es classifica?
    4.Compara instruments que fem servir a la cuina amb el material volumètric de laboratori.


    Activitat 9 Exercicis per determinar el rang i la sensibilitat.




    Activitat 10 Resol els següents Exercicis recopilació d'instruments de mesura



    Projecte d’investigació


    Projecte d'investigacióhttps://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQYpwabGyV1p2l80VfuUWMThHEnnpPumapGMcpXsf2ZzVwLHXFYlQ: Quina mida té una gota d'aigua?   
    Per determinar quan mesura una gota d’aigua, hauríeu de dissenyar un experiment per: 
    a) Calcular la massa d’una gota d’aigua.
    b) Calcular el volum d’una gota d’aigua.
    c) Determinar el radi d’una gota d’aigua.
    Descriu el procediment, indicant si es tracta d’una mesura directa o indirecta, i els càlculs necessaris.

    4. El mètode científic

    Estudiarem el què és el mètode científic, és a dir, com es pensa i quins passos es segueixen quan es fa una investigació científica i per tant, com permet progressar a la ciència. 
    Concepte
    Exemple 1 
    Exemple 2 (Biston-betularia)
    Exemple 3 (Reacció de fermentació) (vídeo)



    Activitat 11 Treballem el mètode científic a partir de la següent lectura Como trabaja un científic.


    Projecte d’investigació

    Projecte d'investigació Apliquem el mètode científic.  
    Després d'haver estudiat el què és el mètode científic, ara us toca posar-ho en pràctica. Per això, heu de dissenyar un procés experimental en que es vegin cadascuna de les etapes del mètode científic. A partir de l'observació d'un fenomen quotidià i proper heu de plantejar una hipòtesi. Per a la seva comprovació haureu de realitzar un petit experiment que us permeti acceptar o refusar la hipòtesi plantejada. Tingueu en compte quines són les variables que estudieu en la vostra experiència. Tot aquest procés l'heu de recollir i presentar en un informe mitjançant una presentació PPT.