1. La matèria
Propietats de la matèria
Exercici 1 (Matèria o no?)
Exercici 2 (Propietats de la matèria)
2. Mesura
MAGNITUDS I UNITATS
Ara estudiarem què és la mesura i el perquè de la necessitat de mesurar. Consulta aquestes enllaços per realitzar l'activitat que tens a continuació.
Activitat 2
Enllaç 1
Enllaç 2
Enllaç 3
Enllaç 4
Enllaç 5
Enllaç 6
a) Què es una magnitud?
b) En què es diferencia una magnitud fonamental d'una derivada?
c) Què és el sistema internacional d'unitats (S.I.)?
d) A partir de la lectura del següent text explica el per què de la necessitat de les unitats del S.I?.
e) Escriu en un quadre les 7 magnituds fonamentals i les seves unitats en el S.I.
NOTACIÓ CIENTÍFICA
MÚLTIPLES I SUBMÚLTIPLES
FACTORS DE CONVERSIÓ
Per poder expressar mesures fent servir múltiples i submúltiples és necessari fer servir factors de conversió per poder realitzar un canvi d'unitats.
Exercici 1 | Exercici 2 | Exercici 3 | Exercici 4 |
3. Instruments de mesura

Estudiarem ara els instruments de mesura.
Activitat 7 Els instruments de mesura els tenim molt a prop. Penseu en 3 instruments de mesura que tingueu a casa i feu una fotografia. Indica per a quina magnitud es fan servir i en la unitat en que es mesura. Fixeu-vos en quina és la màxima quantitat que es pot mesurar i la mínima quantitat que es pot mesurar o apreciar (penseu que es pot fer per diferència). Adjunteu també una fotografia on es vegin aquestes dues quantitats.
Activitat 8 Consulteu les següentes pàgines:(Concepte d'instrument de mesura i Instruments de mesura) i resoleu les següents activitats.
1. Què és un instrument de mesura?
2. Anomena i defineix les característiques més importants d'un instrument de mesura i defineix-les.
3. Què significa que el material de mesura és volumètric? Com es classifica?
4.Compara instruments que fem servir a la cuina amb el material volumètric de laboratori.
Activitat 9 Exercicis per determinar el rang i la sensibilitat.
Activitat 10 Resol els següents Exercicis recopilació d'instruments de mesura
Projecte d’investigació
Projecte d'investigació
: Quina mida té una gota d'aigua?
Per determinar quan mesura una gota d’aigua, hauríeu de dissenyar un experiment per:
a) Calcular la massa d’una gota d’aigua.
b) Calcular el volum d’una gota d’aigua.
c) Determinar el radi d’una gota d’aigua.
Descriu el procediment, indicant si es tracta d’una mesura directa o indirecta, i els càlculs necessaris.
4. El mètode científic
Estudiarem el què és el mètode científic, és a dir, com es pensa i quins passos es segueixen quan es fa una investigació científica i per tant, com permet progressar a la ciència.
Concepte
Exemple 1
Exemple 2 (Biston-betularia)
Exemple 3 (Reacció de fermentació) (vídeo)
Activitat 11 Treballem el mètode científic a partir de la següent lectura Como trabaja un científic.
Projecte d’investigació
Projecte d'investigació Apliquem el mètode científic.
Després d'haver estudiat el què és el mètode científic, ara us toca posar-ho en pràctica. Per això, heu de dissenyar un procés experimental en que es vegin cadascuna de les etapes del mètode científic. A partir de l'observació d'un fenomen quotidià i proper heu de plantejar una hipòtesi. Per a la seva comprovació haureu de realitzar un petit experiment que us permeti acceptar o refusar la hipòtesi plantejada. Tingueu en compte quines són les variables que estudieu en la vostra experiència. Tot aquest procés l'heu de recollir i presentar en un informe mitjançant una presentació PPT.
3. Instruments de mesura

Estudiarem ara els instruments de mesura.
1. Què és un instrument de mesura?
2. Anomena i defineix les característiques més importants d'un instrument de mesura i defineix-les.
3. Què significa que el material de mesura és volumètric? Com es classifica?
4.Compara instruments que fem servir a la cuina amb el material volumètric de laboratori.
Projecte d’investigació
Projecte d'investigació
Per determinar quan mesura una gota d’aigua, hauríeu de dissenyar un experiment per:
a) Calcular la massa d’una gota d’aigua.
b) Calcular el volum d’una gota d’aigua.
c) Determinar el radi d’una gota d’aigua.
Descriu el procediment, indicant si es tracta d’una mesura directa o indirecta, i els càlculs necessaris.
4. El mètode científic
Estudiarem el què és el mètode científic, és a dir, com es pensa i quins passos es segueixen quan es fa una investigació científica i per tant, com permet progressar a la ciència.Concepte
Exemple 1
Exemple 2 (Biston-betularia)
Exemple 3 (Reacció de fermentació) (vídeo)
Projecte d’investigació
Projecte d'investigació Apliquem el mètode científic. Després d'haver estudiat el què és el mètode científic, ara us toca posar-ho en pràctica. Per això, heu de dissenyar un procés experimental en que es vegin cadascuna de les etapes del mètode científic. A partir de l'observació d'un fenomen quotidià i proper heu de plantejar una hipòtesi. Per a la seva comprovació haureu de realitzar un petit experiment que us permeti acceptar o refusar la hipòtesi plantejada. Tingueu en compte quines són les variables que estudieu en la vostra experiència. Tot aquest procés l'heu de recollir i presentar en un informe mitjançant una presentació PPT.
